SIOE BELGIË

Racism is the lowest form of human stupidity, but Islamophobia is the height of common sense

‘Islamgemeenschap moet kritisch zijn’

Posted by sioebelgie op november 26, 2007

baharak-bashar.jpgGENT – Niet alle allochtonen zijn tegen een ‘hoofddoekverbod’. De Iraanse Baharak Bashar is voor. Zij is VRT-redacteur en woordvoerster van ‘Leg mijn blaas het zwijgen niet op’. ‘Tot mijn dertiende moest ik een hoofddoek dragen, ik weet waarover ik het heb.’

Jij bent voor een verbod op de ‘hoofddoeken’ Waarom?

‘Je mag geen uitzonderingsregeling vragen. Want iemand met dreadlocks zal ook nooit worden aanvaard om achter het loket te gaan zitten. Ook die mensen hebben hun bekommernissen en hun eigen codes. Afhankelijk van de functie is een kledingcode nodig. Ik kan me niet voorstellen dat je een rechter hebt met een hoofddoek op. Dat zou voor extra problemen zorgen, zeker in het huidige klimaat. Niet alle allochtonen zijn moslims. Je daarop focussen, is dan ook niet correct.

De machtigste groep zijn wel de moslims?

Het gaat vooral over jonge geëmancipeerde moslimavrouwen tot 30 jaar die daarvoor opkomen. Maar zij doen dat om andere motieven.

Welke dan?

Zij zijn in een vergeethoek gedumpt en hebben geen kansen gehad om zich maatschappelijk op te werken. Ze hebben weinig kansen op de arbeidsmarkt en worden ook nog eens gediscrimineerd op de arbeidsvloer. Zij voelen zich geviseerd en geven uiting aan hun ongenoegen. Ik erger me eraan dat ze niet zeggen dat het een teken van protest is. Ik heb de debatten gevolgd en heb gemerkt dat er onder de vrouwen met een hoofddoek een grote diversiteit is.

Welke diversiteit zag je?

Sommige vrouwen zien de hoofddoek als een teken van kuisheid en een middel om hun man niet op onkuise gedachten te brengen. Bij een andere groep is het veeleer een teken van emancipatie, maar onderhuids voel je ook dat ze naar de islamitische voorschriften verwijzen. In hoeverre is dat emancipatorisch, als je volgt wat een religie voorschrijft? Nergens staat in de koran dat je een hoofddoek moet dragen om een goede moslima te zijn. Ofwel heb ik de koran niet goed gelezen. Dan moeten ze me eens tonen waar dat geschreven staat. De manier waarop vrouwen zich gedragen, zegt veel over de manier waarop mannen zich gedragen.

Jij komt uit Iran. Moest je daar een hoofddoek dragen?

Ik ben gevlucht toen ik dertien was. Vanaf mijn zeven jaar was ik verplicht een hoofddoek te dragen. Zonder hoofddoek mocht je niet op straat of in een openbaar gebouw komen. Dat is de fundamentalistische lijn. Misschien heb ik toen een trauma opgelopen. Daarom vind ik dat in bepaalde functies neutraliteit heel belangrijk is en dat je je moet schikken naar de regels van de instelling. Je moet ook een onderscheid maken tussen je werkomgeving en je privéleven. Waarom zijn er regels in een werkomgeving? Omdat je mensen met diverse overtuigingen hebt die samen goed moeten functioneren en met elkaar rekening moeten houden. We zijn nog niet aan de echte pluralistische maatschappij toe, maar als je zo halsstarrig vasthoudt aan die hoofddoek is dat allesbehalve verstandig. Onlangs werd ik in Tinnenpot door een groep mooie moslimvrouwen met hoofddoek aangesproken om een petitie te ondertekenen. Ze wilden een uur mannenvrij zwemmen in de Gentse zwembaden, omdat de islam dat vraagt. We gaan toch in naam van de islam die absurde eisen niet opleggen?

Jij vindt dat de islamgemeenschap ook een gebaar moet stellen?

De islamgemeenschap moet zelf kritischer zijn en bereid zijn compromissen te sluiten. Waarom trouwens vinden zij zich zoveel beter? Wat moet die man uit Sierra Leone die kroeshaar heeft of dreadlocks draagt daarvan denken? Ik ben na mijn vlucht uit Iran vrijzinnig opgevoed. Maar ik loop ook niet met een fakkel op mijn T-shirt. Je moet toch niet als een vlag rondlopen. Het is jammer dat het debat alleen op de hoofddoek wordt gefocust. In Turkije, waar veel van die mensen vandaan komen, mag het niet. En hier zouden ze dat wel eisen?

Een van de argumenten van de tegenstanders van een verbod is het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw?

Een vals argument. Naakte of bijna naakte vrouwen worden vaak gebruikt in reclame en zijn het wapen geworden van de westerse cultuur. De bedekte vrouw is het wapen van de oosterse cultuur. We zitten in een gevecht tussen twee culturen, met de vrouw als wapen. Er is geen sprake van zelfbeschikkingsrecht. Die naakte vrouw heeft even weinig met zelfbeschikking te maken als een vrouw die van kop tot teen bedekt is.

Een interview van Karel Van Keymeulen voor het Nieuwsblad.

(Bron: ‘Islamgemeenschap moet kritisch zijn‘ – aharak Bashar is voor verbod op ‘hoofddoek’ – 24 november 2007 )

Geef een reactie

 
